Gyerekek és az internet

Napjainkban a gyermekek egyre több időt töltenek az interneten.  Mi szülők, pedig csak sejthetjük, hogy ott mit csinálnak. Számos előnnyel jár az internet terjedése, hiszen számtalan információhoz juthatunk általa. De nem szabad megfeledkezni a veszélyekről sem. Azért is kell tisztában lenni ezekkel, mert így védhetjük meg gyermekeinket is.

Milyen veszélyek leselkedhetnek rájuk?

Az utóbbi időben jelentősen nőtt a „netezési” idő mind a gyerekek, mind a felnőttek körében. Ebben nagy szerepe van a covidnak is. Ekkor ugyanis világszerte átálltak online oktatásra, ami új kihívások elé állította mind az oktatókat, mind a családok tagjait. Drasztikusan nőtt a gép előtt töltött idő. A feladatokat is így kellett megoldani, és még sorolhatnám.

Számos kérdés megfogalmazódott bennünk, szülőkben is:

  • Nem árt a túl sok gépezés?
  • Idegenek hogy tudnak kapcsolatba lépni a gyerekekkel?
  • Tényleg ennyi információt elárulunk magunkról a feltöltött képekkel?
  • És mi a helyzet az internetes zaklatásokkal?

 

Érdemes ezeket a kérdéseket korcsoportokra bontva megvizsgálni.

Óvodások:

Ebben a korban egyáltalán nem javasolt a géphasználat. Viszont ennek kivitelezését szinte lehetetlen feladatnak látom, hiszen a felnőttek kezében is ott a telefon. A gyerekek pedig szeretik másolni a felnőtteket.

Ha ez a korosztály gépet kap a kezébe, akkor azt csak felnőtt jelenlétében engedjék! A felnőtt kezelje az eszközt, ő kontrollálja, hogy mit nézhetnek/csinálhatnak a gyermekek és mennyi ideig!

 

Alsósok:

Úgy gondolom, hogy még ennek a korosztálynak sem feltétlenül szükséges sok időt monitorok előtt tölteni. Persze, vannak olyan feladatok, melyeket máshogy nem tudnak megoldani. Elengedhetetlen a használatuk egy beadandó dolgozat, egy bemutató elkészítésénél. Itt is fontos figyelemmel kísérni, hogy milyen oldalakat látogatnak meg. A használati időt is célszerű korlátozni. Le kell fektetni az alapvető szabályokat: Mire használható az eszköz?, Milyen oldalakat nézhetnek meg?, Mennyi időt tölthetnek az interneten?. Ehhez mindenki tartsa is magát! A feladatokat jobb együtt elvégezni (nem helyettük, hanem nekik segítve).

 

Felsősök:

Náluk már teljesen másnak látom a helyzetet. Hiába próbálna a szülő résen lenni, nagyon nehéz felügyelni a dolgokat. A gyermekek fiókjai/eszközei megfelelő appokkal kontrollálhatóak. Beállíthatjuk, hogy mennyi időt tölthetnek a gép előtt, miket nézhetnek  meg és mennyi ideig. Ez még az egyszerűbb része.

Viszont felső tagozatban már az osztály közösségi élete javarészt átkerül a közösségi oldalakra (facebook, messenger, viber, stb.). Hiába 13-14 éves kor a korhatár ezeken a felületeken. Ha a gyermekek nincsenek jelen ezekben a csoportokban, lemaradhatnak fontos információkról, kiközösítik, kigúnyolják őket. Ha mégis jelen vannak, akkor sem sokkal jobb a helyzet, mert már 5. osztályban (de lehet, hogy előbb is) megjelenik elég keményen a cyberbullying, vagyis az internetes zaklatás. Minősíthetetlen hangnemben alázzák egymást, gúnyneveket aggatnak egymásra. Ezeknek a lelki hatásairól ne is beszéljünk most, mert órákig lehetne írni róla.

Emellett ki vannak téve erőszakos és pornográf tartalmaknak. A közösségi terekben könnyebben megtalálják őket az idegenek is, akik könnyen kapcsolatot teremthetnek velük. Az idegenek közül pedig sokan sajnos nem feltétlen jó szándékúak (nézzük csak a gyermek pornográfiát).

 

 

Mi a helyzet a feltöltött képekkel?

Ha nem figyelünk rá, mit töltünk fel, nyitott könyvvé válik az életünk az idegenek előtt. Mindent megtudhatnak a ház elhelyezkedéséről, belső elrendezéséről, bútorok helyzetéről. A sikereket persze szereti megosztani az ember, de ha a képeken jól olvasható a gyermek neve, óvodája/iskolája, címe, stb., már minden a “támadók” kezében van. Ha a gyermeket megszólító személy ilyen információkkal rendelkezik, a kicsik bizalmát könnyen elnyerhetik. Nem elég a gyermekekkel csak beszélgetni arról, hogy idegenekkel ne menjenek sehova, érdemes eljátszani is a szituációt, akár többször is.

Nyaralási fotókat sem okos dolog nyaralás alatt feltenni a közösségi terekbe, mert ez felhívás a betörőknek, hogy nem vagyunk otthon, “szabad” a terep.

Miket érdemes hát betartani?

  • Figyeljünk arra, hogy mikor neteznek a gyerekek?
  • Figyeljünk arra, hogy milyen oldalakat látogatnak?
  • Milyen csoportokban vannak jelen?
  • Mennyi időt töltenek a gép előtt?
  • Ösztönözzük őket arra, hogy inkább találkozzanak a barátaikkal, mint írogassanak nekik!
  • Beszélgessünk sokat a gyermekekkel arról, hogy az adatokat/képeket nem lehet csak úgy kiadni másoknak.
  • Ha a hangulatuk megváltozik hirtelen, próbáljuk utána járni. Állhat a háttérben internetes zaklatás is.
  • Szeressük őket, hogy ne a közösségi hálón próbálják pótolni ezt. (Ha azt érzik nem szeretik őket otthon, akkor az ártó személyek hamarabb férnek a bizalmukba, így könnyen kihasználhatják a gyermekeket.)
  • Mutassunk mi is jó példát! (Ne a telefont/tabletet/gépet nézzük egész nap!)
  • Csináljunk közös programokat a szabadban, olvassunk a fűben, menjünk sétálni/piknikezni, stb.

Nagyon figyeljünk, mert mi mutatjuk az utat a felnövekvő generációnak!

Kérdés esetén keress bizalommal a kapcsolatra kattintva.

Ha tetszett az írásom, kövess Facebookon és Instagramon is.

Közösségi média

További érdekességek

weboldal-tervezese

Weboldal tervezés

Weboldalt szeretnék, mit tegyek? Ma már szinte minden cégnek és egyre több magánszemélynek is van weboldala. Mielőtt valaki elkezdi megszerkeszteni/elkészíttetni

Tovább »

Írjon nekem, ha szeretné kérni az ingyenes elemzést, vagy bármilyen más kérdése van weboldalával kapcsolatban.

Kapcsolat

Minden jog fenntartva! Copyright © 2024

Készítette: Weblapvarázs

Scroll to Top